måndag 28 januari 2008

Vietnam, utrustning-mat

Mat till ett äventyrslopp är ett kapitel för sig och det finns väl ingen klar rekommendation.
Gemensamt för de här typen av lopp brukar vara att man ska ha med sig minst 2000 kcal per dag. Och bara det är mindre aäm vad jag förbrukar på en vanlig dag på jobbet.
När jag första gången åkte iväg hade jag rent för mycket mat. Jag hade räknat ut att jag nog förbrukade bortåt 8000-9000 kcal per dag, och tog nästan med mig därefter.
Jag hade skaffat godsaker som jag trodde för att belöna mig efter de olika etapperna. Det var torkade jordgubbar och kondenserad mjölk, Whiskey, frystorkat rödvin, frystorkad glass och jag kommer inte ihåg allt.
Men det upptäckte jag snart att vad som smakar bra här hemma behöver inte smaka bra när man är alldeles utpumpad och det är varmt.
Det gäller också att hitta saker som har så många kcal som möjligt per viktenhet.
Det svåraste har varit att hitta något som smakar bra på morgonen. Jag har haft med en typ av trekkingkex, som har drygt 500 kcla/100 g. Men som var svåra att få ner. Jag har provat med müsli. Men det som verkar fungera bäst för mig är ramen nudlar, sådana där billiga. Och kanske supplera dem med lite buljong eller soppulver.
Det kan också vara bra att ta med ett par sådana här som extra mat. Det är ju inte hela världen om man slänger dem mot slutet när man ser att de inte behövdes.
Under dagen och löpningen brukar jag ha svårt att äta något riktigt. Här brukar jag klara mig på sportdryck. Jag brukar ha kört på Vitargo med elektrolyter. Denna gång har jag gjort en special blandning. Den består av alldeles neutral Vitargo (tepetklister) ca 50%. Som smaksättning har jag långsamma kolhydrater med smak, ca 25%. Jag tror det är fruktsockerbaserat, och även innehåller viss del elektrolyter. Och sedan har jag snabba kolhydrater i form av maltodextrin resterande. Den här blandningen har jag sprungit på ett tag och det har fungerat. Jag har dryga kilot av den med. Jag tror den kan vara god att dricka på kvällen som varm dryck.
Som huvudmål på kvällen efter dagens strapatser får det bli någon form av frystorkat. Här finns det många olika sorter och då gäller det att hitta något som inte ska koka utan där det bara ska hällas över kokande eller varmt vatten. Finns inte så många bra sorter i Sverige. Desto mer hittar man på nätet. Den bästa sorten enligt mig kommer från Norge, och även används av den svenska militären numera.
Här hemma och annars gillar jag stark mat, men det brukar inte sitta lika fint där ute. Bättre då med något mildare och smakrikt. Mat med bönor kan vara svårt att få ordentligt uppblött.
Sedan har jag några energibars, lite nötter och kanske något torkad frukt.
Har man varit på något hotell där det funnits kaffepulver i små rör kan man ju ta med ett par sådana om man skulle bli sugen på kaffe. Eller ta med lite tepåsar.
Ta gärna med någon liten sak att belöna dig med, men det är inte säkert det smakar.
Slutresultatet för mig är nog inte mycket mer än 2000 kcal per dag.
Sedan kan man ju också hoppas på att det finns några deltagare som inte gjort något sådant här förut och då har alldeles för mycket mat med varvid de efter första dagen börjar vilja göra sig av med mat.Vid ett av loppen hade jag förlorat 10 kg på de 7 dagarna. Men tyvärr kom de snart tillbaka.

Inga kommentarer: