lördag 12 januari 2008

Vietnam, utrustning del 3.

Det som redovisats i del 1 och 2 var saker som är obligatorisk. Sedan finns det ju en del saker som kan vara bra att ha med.
Men det gäller ju hela tiden att hålla vikten nere och tänka efter mer än 1 gång vad som ska med extra. Man kanske plockar ihop en del och sedan när man väger det hela upptäcker man att det väger mer än man tänkt sig, och då gäller det att börja gallra eller kapa av på saker.
Sov kudde. Ja det här brukar jag inre ha med. Brukar använda midjeväskan som kudde, eller också knöla ihop en del kläder som kudde.
Stavar. En del använder stavar. Det beror en del på hur man tänkt ta sig fram. Tror man att det blir mycket spring har man inte stor användning av dem. Kan man gå väldigt fort kan man använda dem. Viss terräng kan de också vara bra i. Jag har åkt på lopp både med och utan.
Strumpor. Strumpor måste man ha, men frågan är hur många par. Jag brukar hålla mig kort här och nog bara ha 2 par och byta efter halva tiden. Ibland kan man lyckas tvätta ett par.
Underbyxor. Samma här, jag brukar bara ha med 2 par. I värsta fall vända dem.
Gaiters. Det finns inget riktigt bra namn på svenska, men det är ungefär som damasker. Något att sätta vid ankeln som går över skon för att minimera sand och små sten ner i skorna. Det här är väldigt bra. Jag har bland annat gjort sådana själv av uttjänta långa tights. Jag har ju 49 i skor och då är det lite svårt även om det på många modeller står ”one size – fits all”.
Vätske system. Jag har en 2 liters säck med slang, som jag kan stoppa ner i ytterficka på ryggsäcken. En del använder de flaskor som vi får vattnet i. Och då alltså springer/går med sådan i handen. En del har någon form av hållare på ryggsäcksremmarna att stoppa flaskor i. Varianterna är många.
Flip flopps eller ”toflor”. Det här är frågan om något att ha på fötterna i lägret efter dagens etapp, skönt att låta fötterna vara ”fria”. Också bra att ha om man måste gå och pinka på natten, då är det jobbigt att ta på skorna. Här gäller det att tänka på vikten. Man kan använda sådana man kan få på vissa hotell. Jag har gjort något själv någon gång av innersulor från uttjänta skor. Men sedan hittade jag något i en affär i Peking som kostade en tia och som nästan inte väger något.
Läpp solskydd. Nog så viktigt när man är ute i sol och vind på det här sätter.
Ät verktyg. Det här är ett roligt kapitel. Här kan man ha plast, men med risk för att de går sönder. Men det finns också i titan för att få ner vikten. Det är sådant som jag köpt när jag fortsatte med de här loppen.
Våtservetter. Kan vara skönt att torka av sig ibland och känna sig lite fräschare.
Tandborste och tandkräm. Här kommer många skratt. Folk kommer med avfilade tandborster. Eller annat lättvikt. På flyg brukar man också få några små rese dito och små tandkrämstuber.
Kamera. Vill man egna bilder är det ju bra med en kamera. Så liten som möjligt.
Bok. Inte för att jag sett någon ha med någon vad jag mins. Mest brukar man ju umås i lägret på kvällarna Tar man med bok kan man ju riva av sidor efterhand som man läser för att reducera vikten.
MP3 spelare. Om man vill lyssna på musik. Här hemma brukar jag springa med musik och har alltså haft med mig en på någon tävling, men på något sätt har jag nästan aldrig lyssnat på något där. Det är för mycket som händer och skönt att lyssna på naturen. Jag brukar springa så att säga i min egen värld och vill då inte lyssna på något sådant
Det här var ett axplock av vad man kan tänkas ha med annars. Inte mycket klädombyte även om man vid slutet luktar rätt mycket, men det gör ju alla. Kläderna brukar vara fulla av salt så de står för sig själv nästan.

Inga kommentarer: