torsdag 10 januari 2008

Vietnam, utrustning del 2.

Ännu inget mera spring så jag fortsätter berätta om utrustning.
Mössa, hatt, keps el. dyligt. Först ska man ha något att ha på på dagtid. I ökenloppen har det varit nödvändigt med en sådan där ökenkeps eller vad man ska kalla det. Det är en typ keps med nedhäng runt sidorna och därbak. Detta för att skydda mot solen. Men här är det visst inte så viktigt utan det går bra med en typ löparkeps.
Solglasögon. Ja, det säger sig själv vad de är till för.
Jacka av lättviktsmodell. Ja, lättvikt är upp till dig själv, men du vill inte bära på mer än nödvändigt. I Vietnam uppe i bergen kan det bli rätt kalt tydligen
Shorts eller tights. Det är till att springa i.
Fleece hat. Återigen något för kylan. Kan tänka mig speciellt när man har gjort dagens etapp och ska vara i lägret. Eller på nattsträckorna.
Vantar. Återigen för kylan.
T-shirt, med antingen långa eller korta armar. Långa armar om man är känslig för solen. Den ska helst vara gjort av snabbtorkande material.
Skor. Här gäller det att hitta något som fungerar. Och de ska vara minst 1 storlek för stora. Fötterna sväller under sådana här strapatser. Är de då för trånga blir det blåsor och skavsår. Jag springer faktiskt även här hemma med skor som är något för stora. Det bästa är skor som sitter bra på hälen och sedan är rymliga vid framfoten och tårna så att foten får bra ut sig.
Solkräm. Att vara ute så här en vecka i oftast sol och kanske då inte haft sol hemma när man åker i väg gör att det är viktigt att skydda sid. Det är hemskt om man bränner sig och måste fortsätta och inte har någonstans att gömma sig.
Blåskit. Här gäller det att ta med lite diverse för den eventualiteten att man skulle få blåsor. Compeed, fotpuder, sportslick – som är en kräm att ta på för att motverka blåsor eller skavsår, nål till att dränera blåsor med, duct tape att tejpa fötter med, eller leukotape. Jag har ofta tejpat hele foten med leukotape. Jag har inte bestämt hur jag ska göra här. Det luta mycket mot att jag inte ska göra det och i stället smörja in med sportslick.
Anti-inflamatorisk medicin. Det är för smärtstillande och fotont. Typ ibuprofen och aspirin. Jag tar faktiskt ofta an pilla som heter Alindrin. Inte för att jag behöver den när jag springer, men om jag tar den innan jag springer är jag mindre stel efter en långrunda.
Electrolyter och sportdryck. Vätskeersättning för att håla en uppvätskad under loppet. Att få till exempel salt brist är något fruktansvärt. För mig leder det till att jag tappar aptiten och inte får ner mat. Det som är så viktigt på ett sådant här äventyr. Man äter ju lite ändå, men om man då rent inte kan äta.
Rött blinkande lampa. På de andra loppen har man fått en lysstav att sätta på ryggsäcken vid natt löpning, men det har de struckit. Vi ska själva ha med en lampa att sätta bak på ryggsäcken när vi förflyttar oss i mörke. Detta för att bakomvarande ska se att det är någon framför och på så sätt bli hjälpta att hitta vägen. Det är också trevligt när man är där att se ljus framför sig om man annars är ensam.
Det jag hittills tagit upp är obligatorisk utrustning. Tillkommer gör ju mat, men det tänkte jag behandla för sig.

Inga kommentarer: