onsdag 9 januari 2008

Vietnam, utrustning del 1.

Inte så mycket sprungit, precis som jag misstänkte. Ska jag springa ska det vara innan maten på kvällen annars känns det tungt och blir stressigt. Men det kan ju vara skönt med ett par dagars uppehåll. Men det blev lite träning i går då jag hann in på gymet.
Jag hade tänkt att jag skulle berätta lite om vad utrustning det är som ska med på äventyrslopp. Man ska ju så att vara självförsörjande i ett antal dagar, det ända man får är vatten.
Man måste ju ha en ryggsäck att bära grejorna i. Den behöver vara på ca 30 liter. Det gäller att den sitter bra och inte kasar runt och skaver på ryggen. Jag kör med en ryggsäck på ca 20 liter där jag har de grejorna som jag inte så att säga behöver under dagen. Samt att där stoppar jag även en vätskesäck. Sedan har jag en stor midjeväska som rymmer 10-12 liter tror jag. Här har jag mat för dagen, nödutrustning och annat som kan behövas under dagen.
En sovsäck behövs. Ratingen på den beror lite på var loppet går, hur kallt det blir på natten. Först hade jag en flees dito, men det blåste rakt igenom den så nu har jag en dunsovsäck. Jag tror den går ner till några minus. Har man sprungit hela dagen kan man vara lite frusen sen på kvällen.
Till det här loppet i Vietnam ska vi också ha med en bivvy bag. Man kan säga att det är som ett tält man kryper ner i med sovsäcken. De andra loppen har vi leggat i tält som organisationen har hållit med men nu lär det bli enklare. Blir visst någon form av vindskydd och därför ska vi ha en sådan här. Det kan bli ner under 10 grader på natten och det kan vara dimmigt och fuktigt.
Pannlampa med backup lampa. Pannlampan är för kvällar och nätter i lägret och sedan är det alltid någon etapp som drar ut på natten eller till och med hela natten för en del. Backup lampan kan vara vad som helst extra som lyser. En del kommer med typ nyckelringar med en led-lampa.
Kompass. Det är obligatoriskt, men jag tror aldrig jag har använt min ännu. Jag har för mig att det har förekommit att någon har haft sådana där mini kompasser. Det gäller ju hela tiden att minimera vikten.
20 st säkerhetsnålar. Det ska vara till att fästa nummerlapp och andra grejor. Kan också vara bra att laga saker med eller till ”kirurgiska” ingrepp.
Kniv. En liten kniv eller någon form av multiverktyg. Här gäller också oftast vikten, minsta möjliga för de flesta. Själv har jag en sådan där schweitser kniv minsta modellen, tror den är knappt 5 cm lång (hopfälld).
Visselpipa. Detta för att påkalla hjälp om det skulle hända något. Från början hade jag en visselpipa från en flytväst, men sedan hittade jag en speciell rädningsvisselpipa. Något fruktansvärt högt ljud på den.
Räddningsfilt eller som den också kalla spaceblankett. Tidigare har det varit frågan om de där vanliga, men denna gång ska det vara en sådan i säckmodellen. Den är bra till att hålla värmen i nödlägen eller om man fått med sig en för dålig sovsäck. Nackdelen är att den prasslar något så förskräckligt.
Det var början på utrustningen. Mera följer. Från början skaffade jag första bästa, men när jag fortsatte med de här loppen började jag se efter speciell utrustning. Jagade gram för att få ner vikt.

Inga kommentarer: