söndag 6 januari 2008

En eloge till Pettersson och Blomqvist?

Ibland när jag är ute och springer lyssnar jag på radio, ibland musik. Här om dagen var det radio. Ibland sägs det något som gör en glad så man springer på, ibland något som man retar sig på så man springer på, ibland något som man kan hitta en bra lunk till.
Så här om dagen lyssnade jag på lokalradion och ett program som heter ”Pettersson och Blomqvist”. Då berättade de att ett tag framöver på onsdagar kommer deras program till viss del att handla om jogging. Det gjorde mig glad.
Många media behandlar oss joggare/löpare som freaks eller åtminstone som om det inte är sport det vi håller på med.
Uppsala Nya Tidning har ett par gånger gjort reportage om mig och min löpning. Har det hamnat på sportsidorna? Nej.
De gjorde ett reportage om Lilian Magnusson. Hamnade det på sportsidorna? Nej.
Jag brukar rapportera in resultat från mina ultralopp till dem, men det är inte ofta de bryr sig om att ta med det i tidningen.
UNT skriver heller inte speciellt när det är andra löpaktiviteter i spridningsområdet, men däremot spaltmeter om fotboll, ishockey, innebandy mm.
Radio Uppland är annars också dåliga. På fredag har de ett program som heter ”Sportfredag”. Jag brukar ofta lyssna på det när jag är ute på en långrunda på fredagseftermiddagarna. Här har de en panel som diskuterar Uppländska sporthändelser. Och då naturligtvis fotboll, ishockey, innebandy, badminton och ytterst lite annat. Om en fotbollsspelare eller ishockey spelare har så att säga haft ”en fis på tvären” har det kunnat diskuteras både länge och väl.
Men aldrig har jag hört dem prata om och med Uppländska löpare. Och då menar jag inte bara mig och mina eskapader. Det finns så många duktiga häromkring som presterat fantastiskt. Uppsala LK som jag är med i har ju löpare som tagit många medaljer och satt världsrekord på veterantävlingar. Har vi fått höra eller se något om det i lokal media? Nej.
Det undras varför Uppsala inte har en inomhus friidrottshall, och det är väl inte så konstigt. När inte media är intresserade är det svårt att få sponsorer och finansiärer till sådant.
Aftonbladet har en bilaga som de kallar ”Sportbladet”. Vad tror ni den handlar om? Fotboll, ishockey och en del trav. Det är inte ofta man kan läsa om löpare och friidrott där inte. Bara när det är OS och VM.
Så nu hoppas jag mycket på herrarna ”Pettersson och Blomqvist”, och att de gör något seriöst av det här programmet om jogging/löpning.

Inga kommentarer: