söndag 6 januari 2008

En fittemad.

13,63 + 26,95 km.
I fredags tog jag en annan runda, ut i skog och mark. Kände att jag behövde omväxling och att jag behövde springa i mina terrängskor lite också. Svårt att bedöma hur lång en runda kan bli om man springer helt nytt. Kompis fick inte följa med. När jag kom hem berättade grabben att han hade ylat nästan hela tiden och var femte minut ställt sig med framtassarna på en stol i köket och tittat efter mig. Så det är helt klart att han gillar löpningen han också.
I dag fick kompis följa med, men det är jobbigt med honom när han haft löpuppehåll för då är han så löpglad.
Packningen är definitivt inga problem. Kanske ska ta och lägga på lite mer vikt. Det är ju bättre att träna med för mycket för när det sedan blir skarpt läge kommer det bara att kännas lätt.
De senaste 7 dagarna har jag ännu en gång lyckats komma upp i över 100 km, det har blivit 104,78 km på en vecka. Kommande veckan tror jag inte det blir så mycket löpning. Jobbet börjar igen och det är en del andra grejor som ska fixas. Ska bli skönt att ta det lite lugnare en vecka.
Eftersom vi var i Skåne över julen har vi inte haft dansk julmat (frugan kommer från Danmark) så i går trettonafton passade vi på. Vi hade stekt gås med tillbehör. Till det drack vi ett Libanesiskt 20 år gammalt rödvin. Cht Musar. Det är ett av mina favoriter, jag har flaskor till några jular och speciella tillfällen till.
Hur många vet vad en fittemad är?
När gåsen var stekt hällde jag en del av fettet i en liten skål och ställde undan. Och i lördags hade jag bakdag igen. Så i dag när jag kommit hem efter rundan och pustat ut det värsta skar jag mig en skiva nybakt bröd och bredde på gåsfett och strödde på lite salt. Himmelskt gott.
Normalt har jag strukit fett på bröd. Det blir en hel del kalorier som kan ersättas med nyttigare kalorier. Men så här, en fittemad, är gott ibland.

Inga kommentarer: