söndag 20 januari 2008

Packade tankar.

26,9 km.
Ännu en härlig löprunda. I dag var tiden mera normal. Solen sken och det var bara lite efterdyningar kvar från gårdagens och nattens blåsväder. Jag fick hoppa över ett kullblåst träd men annars var det bara ovanligt många smågrenar och kvistar på stigar och vägar.
Jag hade stoppat ner ytterligare lite vikt i packningen. När jag kom hem och vägde det hela hade jag drygt 10 kg. Dessutom hade jag ju vätskesäcken fylld med 1,5 liter vid start. Så totalt var det i närheten av 12 kg. Det märktes att jag hade ökat på vikten.
Så det där med att när det blir skarpt läge med packningen hålla på och räkna gram tror jag inte bara är psykologiskt. Ska man springa 40 km med packning så kan något hg mer eller mindre vara av betydelse. Så om man kan minska något gram här och något där blir det snart hg av det.
Så när det ska packas riktigt plockar jag ihop vad jag vill ha med och sedan börjar den vilda jakten på vad som går att ta bort eller vad som går att göra lättare. Jag brukar väga olika tröjor och byxor. Kolla efter om det är några remmar eller snören på ryggsäcken eller annan stans som kan kortas av eller tas bort. Korta av skosnörena. Minimera mängden tandkräm. Slipa ner tandborsten något. Klippa bort hörn eller kanter på olika emballage. Ska man ta med vaselin eller hoppas på att man inte kommer att behöva det. Att ta bort det och det sedan visar sig att man skulle ha haft det med är ingen höjdare men det är heller ingen höjdare att bära med för mycket.

Inga kommentarer: