onsdag 30 januari 2008

Cherpy, cherpy , cheep cheep.

18,1 km.
I dag har det snöar av och till. Det var väl några cm med snö och slask. Snacka om blöta fötter när jag kom hem. Det var något tyngre än normalt men inte som jag hade trott.
Den sista km var med ett paket under armen. Jag var och hämtade ut bivouacen på vägen hem. Lite hindrande, kunde ju inte svänga med armen som jag brukar. Med packpåsen väger den bara 550 gram. Packpåsen kan man ju skippa så blir det väl bara 500 gram.
Efter 13 km låg det en ölburk på cykelvägen. Jag trodde det var en tom burk, men puttade till den med foten och det visade sig vara en full oöppnad. Den satt fint när jag kom hem.
Det kom ett mail från RacingthePlanet i dag med uppgifter om de olika etapperna i Vietnam. Jag undrar vad jag gett mig in på. Här är beskrivningen på första etappen:
18 - 19 Feb 08: Stage 1 (Days 1 and 2):Si Ma Cai – Pha Long – Muong Khuong – Coc Ly Local dancers and music will send off competitors on the longest stage ever in a RacingThePlanet event with a 100+ kilometer overnight stage. This stage takes competitors along a winding mountain road with tremendous views (in clear weather), and over valleys with many minority (Nung, Flower H'mong, Black Dao, Tu Di and Giay) villages and some rainforest along the route. The route can be bumpy and challenging at times but is generally a good dirt track with some paved roads. The River Song Chay will have to be crossed on small local boats. Competitors will have the opportunity to go through the night or to sleep at a partial campsite set up around 70 kilometers. The campsite will be in Ben Den next to a river with gorgeous views.Estimated distance: 100 - 120 kilometersCondition of route: Winding mountain road (some sealed, some not) but very little traffic.Campsite: Partial campsite at 70 kilometers and full campsite at end of stage in Ben Den (short bus transfer due to river and other obstacles)
10-12 mil pang på direkt. Skönt att jag åker ner en vecka innan för att relaxa och acklimatisera mig. Många kommer nog först dagen innan vi åker upp till Sapa. Jag kan ju ha lite fördel av det här. Fast jag ska ju inte ropa hej ännu. Ärligt talat känns det här bara för häftigt. De tar och sållar agnarna från vetet direkt kan man säga. Gör man bra ifrån sig här kan man ju ha tjänat mycket till de andra dagarna. Deras distanser blir 47, 28, 33, 30. Totalt kan det bli drygt 250 km.

Det här gör det ju också ännu viktigare att hålla nere vikten på packningen. Startar loppet med den längst etappen och med orörd packning så att säga. Men det kan också bli tufft för tasarna.

Inga kommentarer: