fredag 28 december 2007

Lätt på foten - snabb som vinden :-)

9,2 + 15,5 km.
Ännu en dag med 2 löppass. Dagens första var en sådan där riktig höjdar runda. Som jag berättade i går fick jag ju ett par tävlingsskor, RC750, av min vän på New Balance. Min grabb och personalen på Löplabbet undrade vad jag skulle med ett par sådana skor till. Och det funderade jag nog också på när jag såg dem och fick dem på mig. Men om man får tillfället att testa något är det ju dumt att inte tacka ja. De vägde knappt hälften av mina andra skor. Grabben hade sagt att jag skulle ta det väldigt försiktigt med dem och inte springa för långt första gången. Han garanterade att jag skulle få ont i benen av dem, men ännu känns det inget. Och nog är de speciella jämfört med vad jag sprungit i hittills. Det var som att spänna på sig ett par handskar på fötterna nästan. Ingen speciellt tjock sula. Jag skulle aldrig köpt sådana skor om jag skulle betala dem själv.
När jag började springa kändes det fantastiskt. Det var inte samma handskkänsla då. Och när jag tittade på GPS:en och såg farten blev jag förvånad. Tänkte att det nog bara var så i början. Men det höll faktiskt hela rundan ut. Jag sprang faktiskt ca 42 sekunder snabbare per kilometer på samma runda som i går morse. Men nu är skorna undanstoppade till des att Vietnam loppet är överståndet. Det nyttar ju inte att träna i dem till dess. Nu längtar jag efter att Vietnam är förbi och det kommer en vanlig mara att testa dem på. Ska jag kanske lyckas sätta nytt pers efter alla dessa år?
Eftermiddagspasset var med packning igen. Jag hade stoppat ner en 0,5 liters flaska vatten till i packningen, så nu är jag nästan uppe i vad jag hoppas ha vid start over there.
Nästa surpris kom när jag skulle duscha efter alla löpning och ställde mig på vågen. Helt plötsligt var det ca 2 kilo borta. Där ser ni, det är nyttigt med all julmaten. Man blir bara slankar av den.
Friskt vågat hälften vunnit som det heter. Köp gärna ett par riktiga tävlingsskor och testa. Det kanske blir en ny dimension av löpningen.

Inga kommentarer: