torsdag 27 december 2007

Hääärligt!

9,2 + 14,5 km.
Det här är inte resultatet från 2 dagar utan från en dag. Ja, jag har varit ute på 2 pass i dag. Helt fantastiskt. Först var jag ute direkt efter morgonmaten med kompis och sprang 9,2 km helt vanligt. Det var så skönt efter allt ätande hos morsan och bilkörningen fram och tillbaka.
Sedan här på eftermiddagen hade jag packat i ordning min ryggsäck och midjeväska med ett antal kilon för att börja vänja mig vid löpningen inför mitt nästa lopp som blir i Vietnam. Det går i slutet av februari. Ett sådant där etapplopp där man ska bära med sig allt för alla dagarna från början. Jag hade bara stoppat ner en del så där på måfå för att få vikt på det. När jag kom hem och vägde det visade det sig att jag hade packat ca 8 kilo. Så det var inte så illa. Det var jätte skönt att ut och springa med packning igen.
Och något förbluffande var att jag samtidigt upptäckte att jag i alla fall inte gått upp i vikt över julen, snarare tvärt om. Konstigt nog. Vi får väl se vad fortsättningen har att ge.
Fast med packning går det något långsammare än utan. Det blev väl i början ca 30 sekunder per kilometer för att mot slutet vara ca 1 minut långsammare per kilometer. Det tycker jag själv inte är illa så här i början av träningen.
Sedan kom jag hem och hade tänkt ut en god middag så här efter julhelgen. Det blev kokt lammben med massor av olika grönsaker och en rotselleri pure till det. Det här var något som jag fick inspiration till när jag var nere i Turkiet.
Jag tog de nedersta benen både fram och bak på ett lam och stoppade ner i kokande vatten. Lät det koka ensamt tills det hade bildats skum på ytan, och då tog jag bort det. Sedan stoppade jag ner en massa grönsaker i kokvattnet: vitlöksklyftor, morötter, fänkål, persiljerot, potatis, chalottenlök, rotselleri. När de var möra tog jag upp dem och höll dem varma. Kokte sedan med mini majs, sockerärtor. Rotsellerin körde jag i mixer tillsammans med nästan lika delar turkisk yoghurt som smaksattes med salt och peppar och värmdes.
Efter all julmaten var det här jättegott.
Fast till dessert har jag gjort en nötpaj som vi ska äta med vaniljglass. Man får ju inte överge kalorierna och Julinslaget helt.
Mellan löprundorna var jag också i stan och hämtade ett par nya skor. Har fått ett par lättviktsskor att prova. Sådana där riktiga tävlingsskor. Som att ta på sig ett par handskar på fötterna. Ska bli jättespännande. Det är inte många som tror att det är något för mig.

Inga kommentarer: