söndag 23 december 2007

Julfrrosseri.

9-10 km.
Jag är nere i Skåne och hälsar på min mor. De andra i familjen hade inte stigit upp och kompis var lite orolig. Så jag kunde lika gärna ut och springa en runda. GPS:en är inte med så jag vet inte exakt hur långt det blev. Jag antog att det skulle bli massor av mat och svårt att springa senare i dag. Och tänk vad rätt jag hade.
Det var strax innan 8 som jag kom ut. Vilket härligt väder. Det var väl strax över nollan och nästan vindstilla. Fortfarande lite skymning. Nere i hamnen en bit ut på en flotte hade de ställt en gran utan barr, men alldeles fullspäckad med små lampor. Granen speglades i vattnet. Det var snyggt.
Turen gick norrut längs kusten och sedan in i skogen och en runda där för att åter komma ut mot vattnet och tillbaka mot stan. Sedan tyckte jag att jag var lite mera redo för en dag i ”matorgier”.
Morsan menar ju bara väl, men det blir alldeles för mycket mat. Jag har smusslat undan hälften av köttbullarna och prinskorvarna som var framtagna från frysen. Och vi lyckades övertala henne att vi inte behövde någon dessert i dag efter middagen.
Till eftermiddagsfikat blev det en massa hembakat. Det var väl snudd på 7 sorter. Bland annat hembakade mandelmusslor med grädde och sylt.
I kväll ska det ”bara” bli ägg och sill, skinka, danskost, grönmögelost, leverpastej, inlagd gurka, laxröra, skagenröra, köttbullar, prinskorv, brunkål. Och säkert något mer som hon inte berättat om ännu.
På bordet vid TV:n finns det olika sorters nötter, fikon, after eight, skål med godis, frukt. Bara så att man inte svälter mellan måltiderna.
I morgon ska vi till brorsan i Ystad för det riktiga frossandet. Måste ta en liknande runda i morgon bitti. Och morsan har vi övertalat att morgonmat och lunch kan vi slå ihop till ett mål.
Som ni förstår måste jag springa så mycket som jag gör för att inte gå upp för mycket i vikt med ett par besök hos morsan om året.

Inga kommentarer: