onsdag 5 december 2007

Deg till jäsning.

0 km ännu en dag. Och inte ens till gymet. Men jag var och handlade på vägen hem, och det kan vara nog så jobbigt.
Jag glömde berätta i går att när jag var på gymet och skulle värma upp på en maskin där man trampar med benen och drar i spakar med händerna, så kan man kolla pulsen också. När jag började visade den inte mer än ca 38 i puls. När jag hållit på i drygt 5 minuter hade den masat sig upp till 97, och strax innan jag slutade efter 5 minuter var den precis på 100. Det var precis som om hjärtat protesterade, inte motionera i dag igen.
Och i dag på jobbet satt jag och småfrös så kollade jag pulsen och som jag misstänkte var den bara på 40.
Mycket av handlandet i dag var inför bakning till helgen. Bland annat ska jag göra mitt matbröd. Det brukar bli ca 10 kg var tredje vecka. Det är ju motion det också att arbeta en sådan deg för hand. Här kommer receptet. Det är ett väldigt fiberrikt och energirikt bröd.
Dag 1 blandas följande: 3,8 liter vatten, 2 packet jäst, 130 g kruskakli, 1 kg grovt rågmjöl, 700 g havregryn, ca 500 g vetemjöl.
Blanda ihop detta och låt stå i rumstemperatur 2-3 dagar. Rör eventuellt i det någon gång.
Dag 3 eller 4 görs resten: 120 g salt, ett par tsk socker och sedan vetemjöl tills degen är i en bra konsistens. Det rör sig om ca 3,6 kg mjöl.
Blanda, ält ihop detta ordentligt tills det blir en slät deg med nästan lite silkeskonsistens.
Låt den stå och jäsa till nästan dubbla storleken. Det kan ta 1,5 – 2 timmar. (Här hinner man ta en liten löprunda om man vill). Sedan brukar jag dela upp degen i knappt 1 kg bitar. Ält den lite lagom och lägga ner i plåtformar smorda med olivolja. Jag har formar till 8 bröd, och degen som blir över brukar jag göra ”bullar” av. Det är så bekvämt att ha att kunna ta upp från frysen och bara tina i mikron.
Bullarna bakar jag i ca 220 grader varm ugn i ca 12 minuter.
Bröden sätter jag in i 220 grader varm ugn och låter få den värmen i drygt 5 minuter. Sedan sätter jag ner tempen till ca 190 grader. Och bakar i ca 40 minuter till.
När bröden är färdiga låter jag den ligga i formarna en kort stund och vänder sedan ut dem och låter dem kallna under handduk. Sedan stoppar jag dem i plastpåse och i frysen.
Fast det allra bästa brödet får jag om jag ersätter 1 liter vatten med 1 kg grovt riven squash.
Jag vet inte vad det är i squashen som gör det men konsistensen blir helt fantastisk. Antagligen är det några enzymer eller något. Det händer att om jag får mycket squash i trädgården så river jag och fryser in i 1 kg påsar för att ha till bakning.Ett gott bröd som man kan springa långt på.

Inga kommentarer: