fredag 16 november 2007

"Tajin" till middag.

Dagens distans blev 20,5 km.
Det kändes lite stressigt i dag. Jag är så kallad gräsänkling några dagar. Och på fredagar ska det gärna köpas hem för helgen . Ska i väg på en personal grej från lördag lunch till söndag och grabben är hemma och tar hand om kompisen.
Men jag kom iväg från jobbet hyfsat, ca 13.30. Det var inte så värst mycket på inköpslistan. Jag kom iväg ut vid 15-tiden.
Till middag hade jag tagit upp köttfärs från frysen och skulle allts hitta på något med det.
Ett av mina intressen är ju matlagning, och jag har den ”gåvan” att jag kan få visioner om mat. Speciellt när jag är ute och springer. Jag kan ha tänkt så mycket innan att jag ska göra något med köttfärs – lamm eller någon/några andra ingredienser. Plötsligt ser jag maträtten framför mig, ser hur den är ”uppbyggd” och känner nästan doften av den.
I dag blev det tajin inspirerat, det är en marockansk maträtt. Skär i mindre bitar olika grönsaker, potatis, lök, squash, morötter, paprika, tomater. Fräs upp det i en ordentlig slatt olivolja. (När man springer långt är det inte bara kolhydrater som gäller, lite hälsosamt fett är också bra) Häll på vatten så de knappt täcker. Smaksätt med salt, peppar. Jag hällde också på lite chili/vitlök sås. Köttfärsen smaksatte jag med salt, peppar och ordentligt med riven parmesan. Sedan klickade jag köttfärsen i grönsaksröran. Lade på locket och gick och stretchade. Hällde på en burk med blandade bönor. Sedan knäckte jag 4 ägg i fördjupningar jag gjorde i röran. Allt ihop fick sedan stå till dess att äggen hade stelnat. Sedan åt vi det här med gott hembakt bröd. Till detta drack jag hembryggt mörkt öl. Det tycker jag att jag gjort mig förtjänt av efter löpturen.
Det spelar ingen roll hur mycket jag har att göra, men jag är nästan allergisk mot färdigrätter och halvfabrikat. Vill helst ha självlagat. Hemlagat har ju förlorat en del av sin betydelse.
Jag tror det är 3 saker jag någon gång köper färdigt så att säga. Det är blodpudding, ärtsoppa och bruna bönor. Men även då med de sistnämnda ska jag piffa till dem efter eget.
Till exempel ska jag i bruna bönorna ta sirap, ättika och vitlök samt stekfettet från fläsket som stekts till. Det blir ju nästan rena skogshuggar maten, men någon gång är det gott.

Inga kommentarer: