onsdag 7 november 2007

Nya hjärnceller.

För ett tag sedan såg jag den här informationen:
Att motion ger en likartad effekt mot depression som antidepressiva läkemedel. Det är något som forskningen har visat tidigare. Nu har en forskare vid Karolinska Institutet, Astrid Bjørnebekk, förklarat varför det kan vara så. Jo, att motion stimulerar produktionen av nya hjärnceller.
Det är väl det i kombination med endorfinproduktionen som gör att man känner sig så himla glad och nöjd när man avverkat en långrunda.
I dag blev det 26,78 km. Det kändes så bra. Löpningen flöt på att det gick så lätt. Det var så jag sprang med ett leende på läpparna och "trallade" med i musiken på radion. Det duggregnade lite, men då tänker jag bara: Singing in the rain....
De sista 5 k gick lite tyngre.
Tanken på att jag ska ut på samma runda i morgon känns än så länge bara bra, nästan oförskämt bra. Hoppas känslan håller i sig.
Det där med nya hjärnceller märker jag då inget av när det gäller minnet.

Inga kommentarer: