onsdag 28 november 2007

Istanbul

1-2-3- många km. Säkert bortåt 20 km många av dagarna.
Så är Istanbul avverkad. När jag är ute på sådana här resor brukar jag traska runt mycket. Dels kostar det ju pengar att ta sig runt med taxi eller buss, men också att det tar längre tid att gå runt, man fördriver mer tid. Och fram för allt att man ser mer om man går. Och som uppladdning för ett lopp har det tidigare visat sig bra. Jag håller mig igång med lågintensiv träning så att säga.
Det var många handlare som var påstridiga och tyckte att man skulle handla deras produkter, skinnjackor – mattor – klockor – eller annat som de tyckte att man absolut inte kunde vara utan.
Men eftersom jag åkte ensam körde jag mycket med att frugan och jag hade olika smak och då komma hem med något som inte föll i god jord och bara fick läggas i garderoben accepterade de fult ut och tyckte bara synd om mig.
Sedan fans det andra som när de hörde att jag kom från Sverige bara ville bjuda på te eller kaffe för att de hade någon släkting som bott eller bodde i Sverige. Så fick men sig en liten pratstund och gick sedan vidare.
Varje morgon började jag med ordentlig stretching.
På lördagen var jag också på turkiskt bad. Fick först ligga på varm marmor och svettas ordentligt. Sedan kom det en kille och skrubbade mig och gav lite massage. Sedan blev det riktig oljemassage. Skönt avslappad satte jag mig sedan med ett eller annat turkiskt bakverk och en dubbel turkisk kaffe. Kan livet vara bättre?
På söndag eftermiddagen efter att ha varit och sett på blå moskeen och Sofia kyrkan, hittade jag vägen till en park med utsikt över Bosporen. Här fanns en del små serveringar. Här satte jag mig med en stor kanna turkiskt te och läste Runners World, och bara njöt av tillvaron. Det är inte ofta jag annars gör det, det är oftast något som ska fixas.
Så mycket shopping har det inte blivit. Matintresserad som jag är har det blivit en del kryddblandningar. Jag hittade en blandning av torkad frukt, apelsinskal, nötter och vad det mer är, att använda vid bakning. 2 sorters spännande ost har jag köpt.
Och jag kan ju inte komma hem utan att ha med någon form av köksatiralj som jag bara inte kan vara utan. Denna gång är det en grej till att göra sådana där vinbladsrullar med ris. Ja, man kan göra andra rullar också – cannelloni – avlånga ”köttbullar” – eller vad jag nu finner på att göra med den. Frugan blir väl ”förtjust” som vanligt. J
När jag nu kommer hem är det dags att hinka i mig kolhydratdryck inför 24-timmars loppet.

Inga kommentarer: