tisdag 14 mars 2017


Kör hårt. I fredags fick jag hem min nya ryggsäck. Rena julafton. Efter att ha tagit ut ryggskölden var vikten drygt 500 gram mindre än det bär system jag hade tidigare. Vad det lider ska jag se om det är mera som kan pimpas på den för att få ner vikten ytterligare. Sedan har jag också köpt en ny liten midjeväska. Bra mycket mindre än den jag hade tillsammans med gamla ryggan, men lite större än den jag haft till att ta med ett par drickaflaskor i. Den har dessutom 4 fack, vilket är bra för att kunna separera diverse saker – energibars -  karta och kompass och liknande.

I lördags gav jag mig ut på första rundan med ryggan. Packade ner lite av varje bara för att få tyngd i den. Det blev lite kläder, ett liggunderlag, en påse med massa proteingrötspulver och så några flaskor med vatten. Det var en härlig känsla att åter ge sig ut med ryggsäcken. Nu förstod jag och kroppen att snart är det dags för äventyr igen.

I söndags blev det en längre runda. Första timmen avverkade jag nästan 8 km, och det med 6 kg på ryggen. Andra timmen gick det lite långsammare, men det var mycket beroende på att det i skogen och där jag då sprang var en hel del is kvar. Men jag var ute i 2:09.

Till dagens runda hade jag lagt ner ytterligare en flaska vatten och ett regnskydd till säcken. Till första kontrollstället på rundan var jag på 39 minuter. Inte så mycket sämre än när jag sprungit utan packning. Nu gick rundan på cykelvägar som var isfria. Jag var ute i drygt 1,5 timma och gjorde i princip 8 km per timme. Vilket jag inte hade förväntat mig. Och det här är alltså början på hårdkörningen inför Hawaii.

Och inte nog med det. Mitt VO2 max har återhämtat sig jättebra på det senaste. Det har annars varit rätt tungt att träna. VO2 var som sämst nere i 34. Då kändes det som jag skulle kunna lägga av. På det senaste har det klättrat uppåt något för att i dag ligga på 40. Och det var helt annorlunda att springa. När det gick som bäst att springa i höstas låg jag just på 40, och vid ett tillfälle var jag uppe på 41. Tänk om mjag nu åter har landat på ett värde på 40 och det håller i sig, så skulle det vara super fint för den närmaste träningen.

Här under de senaste vintermånaderna har även vikten ökat något, ca 3 kg. Vore ju fint att få ner det något när jag nu ska bära på en rygga som vid start kanske kommer att väga runt 10 kg. Jag har börjat att bara ha vatten på långrundorna. Och i går tog jag en liten extra runda sist på eftermiddagen med stavar. Ska försöka få till det lite mer nu när det börjar bli varmare. Det kan ju hjälpa till att pressa ner vikten, även när det blir vår och trädgårdsarbetet kommer igång bör ju hjälpa.

Inga kommentarer: