tisdag 7 mars 2017


Mera problem. I morse snöade det och blåste rejält. Härligt tänkte jag, nu ska jag ta en rejäl runda, kanske lyckar komma upp i 20 km. Men efter nästan 6 km började det droppa blod från näsan. Äsch tänkte jag, det går snart över. Men efter ytterligare en halv km rann det riktigt. Så jag fick gå in i en affärs toalett och stå där för att försöka få stopp på det. Det tog väl en drygt kvart. Sedan stoppade jag en sudd i näsan och lufsade hemåt. Vågade inte fortsätta på lång runda.

Ca 2 km hemifrån tog jag ut sudden och det verkade ok. Men när jag hade några hundra meter kvar började det rinna igen.

Det är bara det att det här var ca femte gången näsblod på 2-3 veckor. Jag har aldrig haft näsblod i mitt vuxna liv så det är klart jag blir orolig.

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen, och efter en del frågor rekommenderade de mig att beställa tid hos öron-näsa-hals kliniken på Akis. Jag ringde dit men möttes av beskedet att de inte kunde ta emot fler samtal i dag. Väldigt konstigt. Men jag gick in på ”mina vårdkontakter” och skrev till dem där. Hoppas nu jag kan få en tid relativt snart. Men på upplysningen sa de också att om det kom igen skulle jag ta mig till akuten.

Ja, är det inte det ena problemet så är det det andra.

Jag har ju beställt en ny ryggsäck och nya stavar från Tyskland. När jag försökte beställa från en firma i Sverige fick jag beskedet att den ryggsäcken jag ville ha var slut hos dem. Så jag var ju orolig hur det skulle gå här. Till beställningen hade jag också  lagt några påsar med speciellt kolhydrat ”godis” som jag tänkte kunde vara bra att ha med till Hawaii. Så kom det då ett mail från Tyskland att min beställning blir fördröjd. Inte på grund av ryggsäcken eller stavarna. Nej, det var ”godiset” som tillfälligt var slut. Ja, jag säger då det. Jag går ju här och längtar efter att få hem den nya ryggan och packa lite i den för att ut och provspringa.

Inga kommentarer: