torsdag 16 mars 2017


Grymt vad det går. Var i dag ute på fjärde löpningen med ryggsäcken. Jag hade ökat på vikten i den ytterligare något så nu var jag uppe på ca 7,5 kg. Nu tror jag att jag ska hålla mig där ett tag innan jag ökar ytterligare.

Till ”första kontrollstället” tog det i dag ca 37 minuter. I tisdags tog det 39. När det har gått riktigt bra för mig, utan ryggsäck, har det tagit 36-37 minuter. Så dagens tid, med ryggsäck, var nästan en överraskning för mig. Första timmen kom jag också över 8 km, närmare bestämt 8,2 km. Och den farten höll jag till 1,5 timma. Jag var ute totalt 2:09.

I slutet av februari när det gick som sämst gjorde jag 10 km på ca 1,5 timma, och i dag gjorde jag det på 1:15. Då när det gick tungt och trögt utan ryggan hade jag ett VO2 max på 34, vilket är det lägsta jag haft. Och i dag toppade jag på 41, vilket är det högsta jag haft. Hade det vid ett tillfälle i höstas också.
Jag var ju i måndags och fick min B-vitamin spruta. Hade bokat tid hos en av de sköterskorna som har get den bäst. Hoppas nu det fungerar. Jag har också en tid ”vräkt på” med B-vitamin flytande under tungan. Jag har masserat in Voltaren kräm på det onde stället flera gånger om dagen. Och sedan länge tar jag ju Iboprufen dagligen mot inflammation. Nu bestämde jag mig för att bosta det hela riktigt. Jag var och köpte Voltaren tabletter som jag tänker ta 3 om dagen en kort tid. Jag tror det var mycket detta som gjorde att det gick så bra i dag. Den första timmen jag var ute hade jag definitivt mindre ont och var mindre stel i baksidan av vänster lår. Sedan började det komma tillbaka något. Sista halvtimmen jag var ute var smärtan och stelheten i stort sett tillbaka. Så det är mycket det här som sinkar mig med löpningen. Nu ska jag fortsätta med hästkuren ett tag till och se om jag kan få till en bestående bättring. Annars får jag väl tjata på min läkare att ge mig fler B-sprutor. De är ju inte farliga. Då är det mindre bra med massa tabletter.

Inga kommentarer: