torsdag 26 maj 2016


Ultralätt. Skorna jag köpte var inte helt ok. Höger tåbox var trängre än den vänstra, och sömmen vid plösen där var något grövre. Det resulterade i att på ovansidan av mittån fick jag ett blödande sår. Jag var ute och gjorde 3 försök i dem med olika strumpor, men sedan gav jag upp. Skorna har blivit returnerade och förhoppningsvis får jag ett par nya felfria.

I tisdags när jag skulle ut på långrunda visste jag inte riktigt vilka skor jag skulle ta. Till slut blev det mina ultralätta UnderArmor skor. Det är kanske inte optimalt att springa långrunda på asfalt i dylika skor men man får ju prova sig fram. Och när jag kommit några hundra meter iväg kom jag på att jag ju inte hade min rygg support på mig. Men lat som jag är orkade jag inte vända om för att ta på den. Tänkte att går det så går det. Om inte det blir en långrunda kan jag ju skylla på att supporten inte var på. Men allt funkade. Jag sprang på längre och längre utan några problem. Och för varje hundra meter jag avverkade utan problem blev jag bara gladare. Det slutade med att jag var ute i 2:55. Inte speciellt fort, 2:48 på halvmaran ungefär. Men fan alltså, jag tror inte jag sprungit utan något stöd till ryggen på säkert 15 år. Liter efter att jag kommit hem var det faktisk så att tårarna började komma. Det här var ytterligare ett bevis på att jag gjorde rätt som åkte till Kroatien för att låta operera mig.

Sedan här i veckan har jag också lyckats bli av med vintervikten. Jag brukar ju lägga på några kilo under vintern. Inte för att jag tränar mindre då, utanför att det då inte är något trädgårdsarbete som jag gör. Och kanske sitter och fikar lite extra. 3 kilo hitt eller dit påverkar ju också löpningen. Jag hittade en sida där man kunde räkna ut kcal förbrukningen vid olika aktiviteter. 3 kg mindre skulle ungefär betyda bortåt 1000 kcal mindre förbrukning på en 100 milare. Alltså jag skulle kunna äta 2 måltider mindre under loppet. Det gör faktiskt rätt mycket på ett sådant lopp.

I dag regnar det rätt bra, men är det torsdag så är det och det innebär en lite längre runda för mig. I alla fall en runda utan hund. Men i det hemska vädret blev det bara nästan 10 km. Men här efter känner jag att kroppen känns rätt urkramad. Och min erfarenhet säger mig att jag måste se till att äta lite extra för att kunna ta på mig skorna i morgon igen. Det är det här som härdar att ge sig ut dag efter dag.

Inga kommentarer: