onsdag 27 augusti 2014

Som tidigare sagt: Aldrig ger jag upp. Jag har ju gått till läkare jag vet inte hur många gånger med att jag inte känner mig riktigt bra, att jag är så himla trött mm. De tar ju sina blodprover, och sedan säger de att allt är normalt. Jag kämpar på och springer så gott det går eftersom det ju enligt läkarna inte är något fel. Ibland går det lite bättre men mest är det rätt tungt. Och vissas snack att jag börjar bli gammal vill jag inte höra på.

När jag nu nyligen var hos kiropraktor och jag berättade om mina “krämpor”. (Hos henne ville jag ha hjälp med ryggen lite, men vi pratade allmänt först) Hon sa då att jag kanske skulle gå till en näringsfysiolog och se om jag kunde få hjälp. Hade aldrig hört att det fanns sådan. Men eftersom jag är villig att prova allt för att se om jag kan hitta lösningen för mig. Jag bokade tid och träffade henne i går. Jag blev uppkopplad med sladdar till anklar, handleder och runt huvudet. Jag fick svara på en del frågor om mig och min livsstil. Sedan var det en apparat som satte igång och “känna av mig”. Det var otroligt vad hon sedan kunde berätta om mig och min hälsa. Saker som jag inte i förväg hade berättat för henne. Mycket var ju bra eller mycket bra, men hon såg att jag hade väldig lågt kroppsenergi. Just precis vad det är som är mitt största problem så att säga. Jag har svårt att smälta animaliskt protein, vilket jag inte visste. Men det är ju logiskt, att om det är problem så kan det ju bildas gifter i kroppen som gör en trött med mera. Här fick jag välja att äta en ananas i veckan eller käka piller. Jag valde piller, det är enklare. Men det skadar ju inte att supplera med ananas någon gång. Ämnet som mär aktuellt är bromelin. Dels hjälper det till med smältningen av proteiner, men det är också antiinflammatoriskt. Hon tyckte jag käkade alldeles för mycket ibuprofen och borde kunna minska på det med detta preparat. 

Jag hade med mig en massa resultat från blodprover. Sköldkörteln ligger inom intervallet men väldigt lågt. Har läst någonstans att om man håller på med ultralöpning borde värdet vara högre. Läkarna har ju inte viljat lyssna på det här. Men hon rekommenderade mig att jag skulle ta tillskott av en aminosyra som påverkade sköldkörteln och energin, tyroxin.

Jag har emellanåt tagit magnesium men det visade sig vara fel sort. Det ska vara magnesiumcitrat. Dessutom skulle jag ta det regelbundet. Det hjälper för nervkontakterna som jag har problem med i ryggen.

Hon såg att mina B-vitamin sprutor var något som jag verkligen behövde. Trotts mina B-vitamin sprutor fanns det ett B-vitamin som jag kunde supplera med, och det skulle i så fall vara B-5. Men det kunde jag vänta med, så vi inte tog för mycket på en gång.

Selen skulle jag också ta, men även här vänta vi.

Nu över till något märkligt. Jag gav mig ut att springa i dag. Knäet är fortfarande inte det allra bästa. Det blåste motvind stor del av rundan. Men när jag varit ute timman visade GPS:en att jag avverkat 8,13 km!. och då hade jag ändå gått lite kort vid några tillfällen. Över 8 km på träningsrunda vet jag inte när jag hade sist. Brukar bli ca 7,8 när det gått hyfsat. Kan det bero på de nya pillren? Hade ju bara tagit dem mindre än 1 dag. Om det här hjälper är det otroligt.

Inga kommentarer: