onsdag 9 april 2014

Ett under. Fick i dag leverans av ett par nya skor. Och inte ett par vilka som helst. Det är ett par skor som jag aldrig trodde skulle finnas till mig.

Jag fick syn på dem på nätet för ett tag sedan och tänkte att de skulle vara spännande att ha om de fanns i min storlek. De heter Under Armor Speedform RC. Jag vågade inte riktigt lita på tillverkarens storlekslista. Enligt den skulle man mäta foten från häl till tå och då välja sko. Enligt den skulle jag ha storlek 46. Men så små skor har jag inte haft sedan jag vet inte när. Min vanliga storlek är 49 eller möjligen 48. Så då vågade jag helt enkelt inte ta 46 utan gick upp till 47,5. Frågan är om jag inte kunnat ta 46:an, men i alla fall hade det räckt med 47:an. Jag beställde dem hos Zalando eftersom man där kunde returnera kostnadsfritt om det inte passade.

I slutet av sommaren förra året köpte jag en lättviktssko som jag tyckte var lätt. En Adidas som vägde 305 gr för en sko. Dessa UA skor väger 225 gr per sko!!! Och dessutom är det tänkt att man inte ska behöva ha någon strumpa. Så där blir det ytterligare några gram mindre.

Mina vanliga löparskor väger 420 gr per sko.

Undrar hur mycket mindre energi man gör av med under ett marathon med så här lätta skor.

Nu ser jag bara fram emot att vädret ska bli lite bättre och varmare så jag kan ut och testa dem under löpning.

UA skor

Inga kommentarer: