tisdag 11 februari 2014

Jobb, jobb, jobb. Var hos sjukgymnasten i dag. Jag var där förra veckan också. Förra veckan fick jag besked att jag har artros i högerknä och vänster höft. Inte så mycket att göra åt om det inte gör ont. Han anser att mina problem kommer från ryggen. Till stor del orsakat av att jag har så dålig svank i ryggen. Problemet är att jag har svårt att promenad gå. Fast det är ju inte det jag gör, jag springer ju. Men ibland kan det vara bra att promenera. Så nu ska jag jobba på svanken. Sträcka mig bakåt var tredje timma. Sitter jag på en stol ska jag ofta sträcka mig över ryggstödet och på så sätt töja svanken. Sitter jag ner ska jag ofta sträcka hårt på benen. Jag ska dra knäna upp mot hakan. Jag ska lägga den ene foten på det andra låret och trycka ner knäet. Jag ska ligga på magen på golvet med händerna som om jag skulle göra armhävning, men bara lyfta överkroppen. Jag ska sitta ner och vrida mig bakåt åt båda hållen.

När ska jag kunna löpträna?

Jag är så trött och less. Hela tiden tänka på hur jag går, springer, sitter, ligger. Hela tiden göra massa övningar. Fast vissa dagar skiter jag i allt (utom löpet), jag springer och sedan låter jag kroppen vara som den själv vill.

Sedan mitten av förra veckan har jag försökt dra ner på de smärtstillande. Hittills verkar det fungera. Jag har i stället ökat dosen av naturläkemedel som ska vara bra för lederna. Ett preparat som heter Artro5 och innehåller 5 ingredienser för lederna. Men injektionerna av B-vitamin vågar jag inte börja laborera med förrän efter Sahara. I april börjar det förhoppningsvis också bli varmare och det tror jag också påverkar smärtan.

Sjukgymnasten tog det inte för osannolikt att jag skulle kunna bli bättre med ytterligare operation. Fast då inte i Sverige. Han sa att Sverige är ett av de länder som opererar minst. Jag har faktiskt själv funderat i de här banorna lite. Jag hade ju kontakt med en klinik i Budapest. Att åka dit och låta de göra en fullständig undersökning och få deras opinion kan ju vara en början.

Är man löpare på heltid så får man ju göra vad som behövs för att hålla sig kvar på jobbet.

Inga kommentarer: