fredag 8 februari 2013

Kämpar på. Det nya livet är tämligen hårt. Energimässigt är det som att springa ett ultra och få i mig för lite energi. Varannan dag känner jag att jag är alldeles tom på energi, och så börjar jag lassa in det ena efter det andra. För det första har jag insett att jag måste ha i mig mer fett än tidigare. Mina mackor som tidigare var utan smörelse är oftast nu försedda med “smör och rapsolja”. “Lättan” som som frugan har använt är inget för mig. Den ger ju inte vad jag är ute efter, plus att den ju inte smakar något. Sedan har jag inköpt en stor hink med osaltat jordnötssmör. Så på morgonen innehåller frukosten minst 2 rostade hembakade mackor med smör-jordnötssmör-apelsinmarmelad, plus en macka med smör och ost. När jag gör en sallad kanske jag även pytsar på lite extra olja. Som mellanmål, kanske både på eftermiddagen och kvällen, blir det lite yoghurt spetsad med 10% grekisk/turkisk yoghurt och lite maffig müsli.

I går hade det kommit välsignade 10-15 cm nysnö. Och jag på med snöskorna, kopplade på pulkan efter mig, och ut i skogen på en runda på nästan 2 timmar. Men jag hoppas verkligen inte att jag kommer behöva använda snöskorna i Finland. Visst är det ok att ta sig fram, men det är jobbigt och går inte så fort. Fast utan snöskorna hade det kanske varit jobbigare.

I dag skippade jag morgonjoggen. Efter frukost och lite ryggympa var jag i stället ute på en 1,5 timmes löptur. Det får väl bli den sista innan Rovaniemi. I morgon blir det troligen inget alls och sedan fram till onsdag någon liten stavgångstur och 1-(2) gympass. Nu ska jag väl kunna ladda upp energimässigt inför tävlingen.

Inga kommentarer: