lördag 12 januari 2013

Godkänd, yes. Jag har blivit godkänd för deltagande i vinterloppet Rovaniemi 150. Det rör sig alltså om ett lopp på 150 km och maxtiden är 40 timmar. Man måste ha lite utrustning med sig. Bland annat sovsäck som är raittad ner till –20 grader. Innan jag var godkänd hade jag redan beställt en pulka från Tyskland. En lätt expeditionspulka i plast. Den vägen bara 2 kg. I dag har jag sedan modifierat den till mitt önskemål. Det fanns små hål i sargen, där har jag fixat öglor så att man kan surra packningen. Längst fram var det 2 förstärkta hål för draget. Där har jag också satt 2 öglor som jag kan fästa draget i. Sedan har jag fixat 2 styck plaströr som jag dragit rep igenom och i vardera ändan knutit fast fäst krokar. Jag ska börja att testa de här dragen hele för att se om längden är ok. Sedan är tanken att de ska delas och sättas en hopsättningsgrej på mitten av dem. På så sätt kan jag alltså fälla ihop draget så det blir kortare vid transport. Sedan var jag på IKEA och köpte 2 styck “fraktväskor” som jag kan ha på pulkan och packa i.

I stället för att köpa en utrustning för några 100-lappar har jag fått till det för ca 800:-.

Under det här loppet kommer vi bara att få vatten, kallt sådant. Så jag har även införskaffat ett allbränsle kök. Det kan vara bra att ha för de äventyren som jag kan tänka mig att göra.

Jag känner mig så frestad att ge mig ut i närområdet och testa utrustningen. Inte omöjligt att jag ger mig av en mörk kväll för att testa att sova ute när det är kallt. Måste ju också testa att få igång köket när det är kallt och fingrarna fryser.

Inga kommentarer: