lördag 3 november 2012

Inte mycket spring. Den här helgen blir det inte mycket spring. Inte för att jag inte vill eller kan. Men ibland är det annat man vill göra. Jag har en helg i matlagningens tecken så att säga. Men i går blev det en runda på ca 12 km och i dag på ca 10. Så helt utan spring har det inte varit.

I veckan var jag bland annat i Stenungsund på jobb. Där hittade jag färska krabbor. Så när jag kom hem i torsdags kväll var det till att koka krabba. Och i går till “fredagsmyset” hade vi den ny kokta krabban till förrätt så att säga.

I dag ska vi ha några kompisar på middag. Jag håller på med något som jag villat göra länge. Jag håller på och rökar en anka. Den har legat i rök och dimma nu sedan 10 i förmiddags och ska ligga ett par timmar till. Sedan blir det ett tag i ugnen innan servering.

Och när jag rökat har jag passat på att röka en camembert ost. Den har inte fått lika länge. Den ska vi ha som mellanrätt innan desserten. Som sällskap till den har jag en camembert som halverats och lagts ett tjockt lager med en chokladkräm i mitten. Till de här 2 ostarna har jag gjort en typ fikonmarmelad. Och sedan några avlånga knäckestrimlor som tillbehör.

Huvudgrejen till desserten har sedan frugan gjort. En av hennes klassiker, mandelrand med råkräm. Men som tillbehör ska vi ha diverse frukter inlagda i rom, som jag gjort.

Jag tvivlar lite på att det kommer att bli så värst mycket spring i morgon heller. Vi ska ju inte dricka vatten till den här maten.

Inga kommentarer: