måndag 6 juni 2011

Keep on Walking. Ja, det skulle jag kunna säga i dag. Jag var ute på min första testpromenad inför fotrallyt. Dels var det för att se hur det skulle vara att gå så sakta. Och sakta är, förbaskat sakta, att gå i 5 km i timmen. Jag var väl några 100 meter för fort per timme.

Sedan villa jag prova mina varmklimatskor som jag köpte inför Libyen, de kom ju inte till användning där som sagt var. De här skorna är försedda med gaiters, vilket skulle kunna vara ganska bra. Det skulle ju inte vara någon höjdare att få ner grus och småsten i skorna och inte kunna ta ut det. De var väl helt ok att gå i, åtminstone till en början. De är rymliga och sköna vid framfoten, men de hade en tendens att skava ovanpå en tå på vänster fot. Jag ska ta en tur med mina löparskor och se hur de verkar. Men det är ju också väldigt stor skillnad på att gå i 2 timmar och 10 minuter, eller som jag hoppas under fotrallyt – avsevärt fler timmar. Kanske till och med 15 gånger fler eller mer kanske.

Jag ville också kolla hur mycket energi jag skulle förbruka per timme. GPS:en sa att jag förbrukade ca 370 kcal per timme. Det innebär kanske ca 3 energibars på 2 timmar eller så. Det gäller ju att inte äta för lite, men inte heller för mycket. Äter jag för mycket blir det ju bara behov av fler toa stopp, och här är ju tiden för sådant begränsat till 24 minuter per dygn. Jag skulle ju också kunna dricka olja som energikälla. 1 dl skulle då räcka i ca 2 timmar och 24 minuter. Och av oljan blir det ju inte så mycket “slaggprodukter”. Kanske något att ta mig en ordentlig funderare på. Eller att göra en mix av olja och något annat.

Det som kommer att bli problemet för mig är min onda rygg. Jag vet ju av erfarenhet att ju saktare jag springer eller går, desto mer ont får jag i ryggen. Men jag märkte också på dagens promenad att det gäller att släppa loss och röra på höfterna och svänga med armarna. Jag får nog lägga lite mer tid på promenader den tid som är kvar innan tävlingen. Jag vet ju från när jag var på rehab och gick väldigt mycket, att efter ett tag kan det släppa. Den gången var det så att till och med svanskotorna började komma sving. Det ser man ju på hundar när de går hur svansen svänger med. Kompis får väl ge mig en lektion i svansföring.

Jag får också testa ut vad jag ska ha i skorna. Ja, jag menar sulor och sådant. Mitt ena ben är ju kortare än det andra så här har jag en kork-kil i ena skon när jag springer, och det kanske inte är det optimala med samma kil när jag ska gå. Sedan har jag sneda längsgående ilägg som jag använt ibland för att få annan ställning på foten och belastning på ankeln.

Det kanske är i sista stund att börja laborera med allt det här mindre än 1 månad innan start. Det är ju en hel del faktorer att testa och kombinera. Men jag är som jag är. Många ska ha både 1 och upp till 5 års planering inför speciella tävlingar. Jag bara anmäler mig och så har jag andra grejor innan och när det närmar sig då börjar jag storsatsa på det som kommer näst.

1 kommentar:

Christel sa...

Vi ses om 2 1/2 vecka!!! Mina förberedelser är INTE lika seriösa som dina