söndag 6 februari 2011

Sista rundan med packning. I dag gjorde jag sista träningsrundan med packning inför Libyen loppet. Men det höll på att inte bli så.

I fredags tänkte jag som vanligt på fredag eftermiddag ge mig ut på en långrunda. Jag hade tänkt mig 20km+. Men rätt snart kände jag att det inte skulle gå. Jag började korta av och jag fick gå en del mer än vanligt. Rundan blev på ca 14,5 km och det tog mig drygt 15 minuter längre än det borde gjort om det gått som under de föregående rundorna. Jag fattade ingenting.

Men så på natt en mellan fredag och lördag kom svaret. Jag började snora en del och nysa. En förkylning alltså. Inte precis vad jag ville ha så här inför loppet. Lika bra att ta fram det stora artilleriet. De 3 V:na. Vitlök – Vitamin – Vila. Jag tror jag satte i mig minst 10 klyftor vitlök fördelat på 3-4 tillfällen i går. Skar vitlöken i tärningar och fyllde munnen, tog en brustablett C-vitamin i vatten och sköljde ner det. Och sedan tog jag det något lugnt i går. Och för att spetsa till det ytterligare något tog jag mina egna kapslar med chilipeppar och ingefära.

I natt sov jag ordentligt och när jag vaknade kände jag i princip inte av någon förkylning. Ok tänkte jag, då kan jag göra den planerade sista långrundan med packning. Men jag vågade inte utmana ödet och ta en lång långrunda. Jag satsade på en mellanvariant. Solen sken och det kändes härligt att lufsa igång. Jag märkte direkt att det skulle gå fint. Jag fick ihop ca 16,5 km och tiden blev 1 minut och 7 sekunder snabbare per km. En av de bättre km tiderna under träningen med packning.

Till saken hör också att jag tagit upp en grej som jag körde med tidigare, sleeplearning. Mental löpmotivering. Jag har bara gjort det ett par gånger den senaste veckan och direkt kände jag skillnad. Det är en otrolig lust att springa och glädje över att springa som jag får. Det är så att när jag kör till eller från jobbet får jag lust att hoppa ur bilen och springa sidan om.

Inga kommentarer: