söndag 16 januari 2011

Frugans strumpebyxor. Ja, inte riktigt men nästan. Jag har kommit på en ny smart utrustningsgrej inför ökenloppet. Jag har länge tänkt att strumpebyxor kanske vore något att använda som värmande plagg på kväll/natt. Men det har inte kommit längre än till tanke. I går var frugan och jag och handlade tillsammans och då passade jag på att vi gick och tittade på strumpebyxor. Jag drog till med en 5-pack på en gång. Och senare på kvällen testade jag dem. Nog kändes de varma och sköna alltid. Men jag är ju rätt lång, så benen kunde varit längre. Sedan var jag ju inte så intresserad av att ha foten som de har. Man skulle ju kunna klippa av det nedersta, men då kan det ju lätt löpa upp. Men så upptäckte jag att foten ju inte var stickad i form eller hur man ska säga. Det var ju bara så att längst fram vid tårna var det dubbelstickat och sedan sytt ihop. Aha tänkte jag. Om man tar och sprättar upp den här sömmen kan man ju få benet i byxorna att gå till ankeln. Sagt och gjort, nu har jag sprättat upp och då är det heller inget som kan löpa upp. Ett par värmande byxor att ha under långa tights eller löparbyxor, och vikten är bara 20 gram. Man skulle ju till och med kunna ta 2 par till den vikten.
Sedan återstår bara en lite fundering om strumpebyxornas solskyddande effekt. I slutet av februari har ju inte benen fått så mycket sol så det blir till att ta massa solkräm och ändå riskera att bränna sig. Kanske strumpbyxorna inte är så varma när det fläktar, och då kan jag ha dem på hela tiden och samtidigt få solskydd utan en massa krämer. Det återstår
att fundera lite till på.
I dag var ja ute på en tur på dryga 20 km. Det är plusgrader och där det var plogat var det tämligen halt. Det hade kommit ett par cm snö i natt. Jag ramlade en gång, men inte farligt.
Det är som det hittills är svårt att komma mycket över 20 km på träningsrunda. Jag har också jobbar igen den gångna veckan och sovit sämre vilket också gjorde det tyngre att springa. Men jag märker att jag kan springa längre mellan var gång jag måste gå lite. Så vida inte kompis stannar för att lyfta på benet. Sedan är det också jobbigare med honom nu när det är snö. Han inte bara snusar var någon annan lyft på benet, utan han ser också de gula fläckarna och kan alltså bestämma sig för att kolla varje gul fläck
.

Inga kommentarer: