söndag 12 juli 2009

”…gör så gott han kan”. När jag får tillfälle och har ork, springer jag en runda.
I fredags var jag klar hos kunden vid lunchtid, och sedan åkte jag till hotellet och gjorde lite skrivbordsjobb. Och efter ett litet vil gav jag mig ut på en liten runda. Det blev i alla fall runt 9 km. Visst det kändes skönt, men mer hade killat mig. Nu var jag i alla fall fortfarande människa efteråt.
För tillfället är jag i Danmark, en ort som heter Vejle. Jag kom hit i går. Så i dag tänkte jag att jag fick hitta på något. Jag satt och tittade lite på en karta för att försöka se ut en lagom springrunda. Och se, de3t visade sig att Jelling inte alls låg långt bort. Där hade jag inte varit förut. Det är väl vad man kan kalla Danmarks vagga. Sagt och gjort, jag fyllde vattenflaskan och gav mig iväg. Skyltarna sade att det skulle var ca 10 km dit. Men det var faktiskt väldigt kuperade 10 km. Jag tog det verkligen lugnt, lätt inte pustet komma för mycket. Jag gick in emellan. Det visade sig vara 11,5 km dit och det tog ca 1.25 vilket ju i och för sig inte var så dåligt. Väl där gick jag upp på de båda högarna, väldigt lika Uppsala högar, kollade in runstenarna och kyrkan. Jag fyllde på vattenflaskan för säkerhets skull.
På vägen hade jag sett en vägvisare till Hopballemölla. Någonstans i bakhuvudet hade jag hört detta namn förut, så jag tänkte att jag tar väl en avstickare dit. Det är något i frugans familj. Det visade sig vara en fin plats. Det fanns en gårdsbutik och servering. Jag var inne i butiken och tittade lite, och sedan bar det av igen. När jag kom tillbaka till hotellet visade det sig att det inte varit någon omväg, bara en annan väg. Totalt fick jag ihop ca 23 km i dag. Det kändes skönt.
Tänk förra året när jag var ute på jobb gjorde jag runt 100 km per vecka, och nu……

Inga kommentarer: