söndag 26 april 2009

Röda skor. Kan det bli bättre?Nya skor, solsken och packning på ryggen. Jag har skaffat nya skor, New Balance 859. I morse sken solen och temperaturen var hyfsad. Jag spände på mig packningen och gav mig iväg. Dags för en ordentlig genomkörare, men jag hade glömt att ladda GPS:en, men jag har för mig att rundan i dag är ca 27 km. Jag var ute 3.49. Och då fick jag stanna för toa besök efter drygt 2 timmar. Efter ca 2,5 timme kände jag att krafterna började sina, det gick något tyngre.
Efter halva rundan fick jag ”punktering”. Vätskebehållaren började läcka. Jag vet inte om jag ska våga åka på loppet med en lagad behållare eller köpa en ny. Skulle var förargligt om det blir fler ”punkor” i Namibia.
I dag testade jag en ny energikälla så att säga. Det var Peronin. Det är ungefär samma som sondmatningspulver. Det har jag testat, men tyckte inte om det. Men Peroninet var med chokladsmak och smakade ungefär som en fylligare Oboj. En portion innehåller 1/3 av dagsbehovet av alla näringsämnen, och kcal tror jag ligger runt 400 per portion. Jag tänkte ha det som förstärkning på den långa rundan i Namibia.
Jag fick också tag på helmjölks torrpulver. Det som annars fanns i affären var skummjölks dito. Med helmjölks blir det mer kcal. Jag har blandat ihop det med en massa kolhydratspulver, bananpulver, lite druvsocker och lite smaksättning. Det blev 160 gram per portion. Om jag spetsar det sedan med 0,5 dl olja har jag en ”måltid” på nästan 1000 kcal. Detta kan jag supplera med expeditionskex. Och det vill jag mena blir en bra start på dagarna. Fast om det inte smakar som morgonmat kan jag i stället ta Ramennudlar på morgonen och det här som nattmat. Jag tror nog jag kommer att ha lite mer kcal per dag denna gång än jag brukar. Vi får se. Samtidigt vill jag ju inte ha mer att bära på.
Jag tror jag åkte på lite saltbrist i dag. På eftermiddagen efter rundan kändes det jobbigt.
På rundan i fredags på drygt 15 km var jag faktiskt uppe i drygt 8 km per timme.
Jag fick en fråga om vad jag har för ryggsäck. Jag har en säck jag köpte till mitt första MDS 2000. Den heter Sven Hedin RS33. Den rymmer alltså 33 liter. Det är ett stort fack bara. Frampå finns det en platt ficka med blixtlås från sidan. Längst ner på sidorna finns det nätfickor och en stor nätficka längst bak och gummisnodd att spänna med längst upp.. Den har fungerat på alla mina öken/äventyrslopp. Och sedan har jag en midjeväska på 5 liter med 3 fack. I den har jag det som behöver vara åtkomligt under dagen eller direkt när jag kommer till lägret efter dagens etapp. Det blir också lite viktfördelning på det här viset. Det här upplägget har fungerat för mig på alla de här loppen. Jag vågar inte tänka på vad jag ska ta mig till när någon av dem börjar gå sönder.
Det gäller att se till att båda säcken och midjeväskan kan spännas på riktigt ordentligt. Det får ju inte vara något som slänger och dänger.
Ryggförstärkningsskivan i säcken har jag naturligtvis tagit bort, det var onödig vikt. Alla remmar har jag klippt av det som jag ansåg vara onödigt. Till exempel isyxe fästet är ju inte nödvändigt.Jag försöker börja med träningen med packning ca 1,5 månad innan loppen. För mig räcker det, jag har ju viss erfarenhet. Annars skulle jag nog rekommendera drygt 2 månader för ”rockies”. Och då börja med liten mindre vikt, jag smäller på fullt från början.

Inga kommentarer: