tisdag 30 december 2008

För första gången på länge kände jag lite löpglädje igen. Jag tar korta rundor. Lördags 8,9, söndag 14,8, måndag 10,5 och i dag åter 8,9 km. Tar jag kortare rundor kör jag inte slut på mig så där helt. Om jag i höst sprang drygt 20 km och sedan inte hade lust att springa på 3 dagar, men nu springer runt 10 km varje dag så blir ju veckodistansen minst lika mycket.
Jag tror att jag var lite för stressad i höst. Tyckte inte jag hade tid att springa lika ofta som tidigare, och när jag då sprang försökta jag nog ta igen för det jag inte hade sprungit. Och då blev jag så slutkörd att jag sedan inte sprang på några dagar och sedan när jag kom ut igen försökte jag ta igen vad jag ”förlorat”. Jag var inne i en ond cirkel. Men jag ska inte ropa hej ännu, få se hur det utvecklar sig.
Det var till och med så jag fick en ”matvision” när jag sprang, och det var annars länge sedan. Frugan fyller snart år, och jag fick en idé till en dessert. Inte värt att berätta om den ännu här på bloggen. Inte för att hon brukar läsa den, men om jag skrev om det här så kan jag ge mig sjutton på att då skulle hon naturligtvis ha läst det.
Jag har den gåvan att jag ofta kan få ”matvisioner” när jag springer eller gör något annat. Dagen middag var lite så. Jag tänkte att vi skulle ha kycklingfilé. Och sedan växte rätten fram, jag nästan såg och kände doften av den.
Jag skar filéerna i små bitar, sockerärtor, qumquat och limequomquat i skivor, chalottenlök i skivor, babymorötter i stavar. Wookade det här i olivolja, fisksås, risvinäger, vitpeppar, cajenpeppar. När det var färdigt tog jag på lite mera citronsaft och strödde på rikligt med persilja. Serverade det med ris. Det blev faktiskt bättre än jag väntat mig.

Inga kommentarer: