torsdag 20 december 2007

Nyttiga bakterier.

0+0+0…. Km.
Ja, på det här sättet blir det inte många kilometer. Men det beror inte på att jag är lat eller inte vill springa. Orsaken är att det har brakat till på jobbet så att säga. I måndags var jag i Umeå, per flyg. Tisdag+ onsdag var det Borås per bil, och i dag Sundsvall per flyg. På 4 dagar har det blivit en bra bit över 50 timmars arbete. Det slår aldrig fel, innan jul kan det först se lugnt ut och så plötsligt är det en massa problem hos kunder som bara måste lösas innan helgen.
Nu ska jag bara till kontoret några timmar i morgon och göra lite skrivbordsarbete som chefen ville ha gjort innan nyår. Hade annars tänkt vara ledig. Men nu hoppas jag på ledighet till efter trettonhelgen.
På eftermiddagen kan det kanske bli en runda.

I början på året var jag med i en studie som skulle kolla om intag av probiotika (gynnsamma bakterier), 2 stammar med lactobaciller, kunde minska förkylningssymptom och förbättra immunförsvaret. Den pågick under 3 månader. En del fick verksamt material och en del bara placebo. Vi visste ju naturligtvis inte vad vi fick. Och nu här i veckan kom undersökningsresultatet. Det visar att den som fick aktivt material hade mindre förkylningsbesvär och fick ett förstärkt immunförsvar.
Jag har länge gjort så att när jag rest utomlands har jag tagit någon form av probiotika i förebyggande syfte. Alltså att dåliga magbakterier inte får grepp så lätt om man stoppar i sig en massa goda bakterier.
En viktig faktor för allt idrottande är ju att man håller sig frisk och ser till att alla system fungerar.

Inga kommentarer: