söndag 9 december 2007

Något bättre.

7,5 km.
Det gick aningen bättre i dag. Jag kom i alla fall nästan 4 km innan kniven i benet kom. Sedan när jag gått ett stycke och försökte springa igen gick det kanske 30-40 meter med springsteg och så var det färdigt igen.
När jag kom hem och höll på med stretchingen kände jag att det nog rör sig om en muskelbristning på vadens utsida.
Men inte har jag tid att göra löpningsuppehåll. Går det som hittills att det blir ”2 km bättre” för var dag, så ska jag snart vara helt på banan igen. Får kanske ta och massera lite med något liniment eller så.
Det där att hålla på med löpning och bli indisponibel är inte roligt alls. Att gå till läkare är inte att tänka på. De har inte förståelse för hur viktig löpningen är för en. De tycker bara att om det gör ont, så är det väl inte annat att göra än att låta bli med springandet. Många gånger får man vara sin egen läkare, söka information på nätet eller genom löparkompisar.
I går lovade jag recept på frukt-nött-kakan:
Björg Kjellaug Osas Julekake
2 dl vetemjöl, 1,5 dl socker, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 0,5 kg dadlar (utan sten), 3 dl torkade aprikoser (ev. russin/fikon), 5 dl paranötter, 3 vispade ägg.
Blanda samman de torra ingredienserna, Hacka frukter och nötter och blanda i. Till sist rörs de vispade äggen i. Fyll smeten i smord brödform. Baka i ugnen 1 timme och en kvart vi9d 150 grader. Låt svalna något och stjälp upp. Packa in i plast eller folie. Låt ligga i kylskåp minst 3 veckor innan det skäres i den.
Jag brukar göra dubbel sats, och då tar jag 3 dl aprikoser och 3 dl blandat russin och fikon.
Den brukar göra stor succé.

Inga kommentarer: