måndag 29 oktober 2007

Vem är jag?

Jag är 51 år. Är över medellängd så att säga (198 cm). Bor i villa. Gift och har 2 barn. Jobbar med after sales på ett dotterbolag till en tysk fabrik (Aerzen Maschinenfabrik).
Springa började jag sent i livet så att säga. Mitt första Lidingölopp sprang jag -91 och sedan tänkte jag att ett marathon är ju "bara" 12 km till så det kan man ju prova. Min första mara var i Köpenhamn -92. Tiden blev 5.01. Hade det varit under 5 timmar hade det nog inte blivit fler. Men 6 veckor senare sprang jag ett marathon på 4.19. Och sedan har jag varit biten av att springa.
I skolan var jag inte speciellt sportintresserad. Dåligt bollsinne och av modell större som jag är. Men gympaläraren skickade gärna ut mig på en jogging runda i stället för att stå och vänta på bollen på handboll eller fotboll, så något av grunden lades här.
I mitten på 80-talet började min rygg krångla ordentligt och jag fick rådet att det ända som hjälpte var träning. Så jag började med skidåkning. Har ett par starter i Vasaloppet. Men vintrarna var dåliga så jag tänkte att jag fick göra något som inte var väderberoende. Så jag började springa.
Fram till 2000 var det bara marathon, men då åkte jag på mitt första ökenlopp. Förstörde fötterna rejält men kom igen året efter. Och sedan dess har jag varit biten av sådana äventyr. Mer om sådant senare tror jag.
Jag springer inte fort. Kortare lopp än marathon ger mig inget, men i maror eller där över är alla som genomför vinnare.
Jag brukar ha 2 målsättningar med lopp: Att genomföra, att inte bli sist (och på maror att komma under 5 timmar). För det mesta lyckas det.

Inga kommentarer: