onsdag 27 februari 2013

Finska vintermarchen. Resan till Rovaniemi gick bra. Inga problem med att ta med pulkan på flyget, inte ens att jag behövde betala extra för den.

De nya skorna från UK Gear kom 2 dagar innan avresa, så matt jag i alla fall hade varit ute på 1 timmes promenad med dem. Kanske inte det optimala att åka på tävling med ett par helt nya skor. För säker hets skull tog jag med de gamla också. I Rovaniemi gick jag runt med de nya för att känna efter ytterligare. Slutbeslutet blev det nya skorna.

Temperaturen där uppe var rent inte vad jag hoppats på. Det var bara 1-2 minusgrader, och prognosen var inte mer heller under tävlingen. Lite svårt att klä sig för 150 km vid den temperaturen. Bättre hade varit 10-15 tror jag.

Vid en briefing dagen innan start fick vi en genomgång av förhållandena på loppets olika bitar. I stort skulle det vara bra men något litet parti med tämligen lös snö. Detta skulle visa sig inte stämma riktigt.

Till första checkpointen på 10,9 km var spärrtiden bara 2 timmar. Lite lite i mitt tycke. Om man hade tänkt gå hela loppet, var man i alla fall tvungen att jogga hit, och bli tämligen genomblött. Redan här var det visst 2 som fick ge sig.

Den första biten gick längs en älv. Ett allmänt skoterspår. Sedan blev det en bit med plogad väg, och sedan in i skogen. Någon liten kort bit kom man på plogad väg igen men mestadels var det skoterspår.

Min mening var att de här spåren i allmänhet hade öppnats och körts upp rent för sent. Snön var inte tillräckligt packad. Bitar som öppnats riktigt sent innebar att man tog ett steg och sjönk ner till knäet, upp och kanske några steg uppe för att sedan sjunka ner igen. Det var enormt jobbigt.

Checkpointerna hade lägereld och möjlighet att eventuellt krypa in i ett tält. De första stannade jag bara precis så jag fick påfyllt vatten. Det var också onödigt långt mellan dem efter ett tag. Vid de 2 sista där jag stannade började jag snart frysa när jag var stilla. När jag rörde mig framåt var det inga problem.

När jag kom till ca 80 km bestämde jag mig för att bryta. Det var fler som gjorde det på samma ställe. Den checkpointen var en jaktstuga där man kunde gå in. Då hade jag varit ute i ca 20 timmar.

Det visade sig att ca 40 % av deltagarna lämnade in.

Jag var rätt medtagen när jag långt om länge kom till hotelet. Jag hade lite av min frossa för att jag ätit lite lite. Fast det var inte alls som det kan vara ibland.

Hem resan var lite jobbig. Och när jag kom hem visade det sig att jag hade feber. Jag hade tappat ca 5 kg totalt. Sedan låg jag däckad i nästan 1 vecka. Det är klart att sådan viktnedgång och feber ovanpå tar ut sin rätt. Fortfarande känner jag mig inte redo för något häftigare träningspass.

034-copie121-copie164-copie205-copie

Det är ingen stor mage jag har. Det är min vätska jag har under jackan för att hålla den varm.

324-copieROV150-2013

Inga kommentarer: